facebook

MÁTE PODNIKATELSKÝ PLÁN? A DRŽÍTE SE HO, AKTUALIZUJETE HO?

Podnikatelský plán je většinou interní dokument, který popisuje cíle podnikání a konkrétní kroky, jak jich postupně dosahovat. Je to jakýsi ucelený přehled o důležitých částech byznysu. Takový podnikatelský plán běžně obsahuje nejen popis byznysu ale třeba i finanční odhady, marketingový plán, analýzu konkurence či SWOT analýzu. Jeho obsah není pevně daný, ovšem primárně by mělo jít o užitečný a návodný dokument, který vždy vás, vaše společníky, zaměstnance a třeba i externisty navede. Zároveň vám může pomoci při řízeném růstu podniku, získání dalšího financování od investorů nebo při shánění dotace či grantu. Proč přesně plán mít, komu se hodí, kdy ho sestavit, jak může vypadat? To vše, včetně tipů, jak ho dát dohromady, najdete v tomto článku.

MÁTE PODNIKATELSKÝ PLÁN? A DRŽÍTE SE HO, AKTUALIZUJETE HO?

PODNIKATELSKÝ PLÁN – KDY BY HO MĚL MÍT A PROČ?

Primárním cílem podnikatelského plánu je běžně vytvoření jakési opory, která vám pomůže s realizací podnikatelské myšlenky. Plán je návod a zaznamenává všechny myšlenky a nápady vás jakožto tvůrce. Samotné plánování pomáhá k lepšímu uvědomění reality, uspořádání představ, pojmenování problémů a hledání jejich řešení, určení si byznysových cílů a vůbec pomáhá synchronizovat všechny kroky k dosažení vize podniku. Takový plán je tedy prostředkem nikoli cílem.

Ať už byznys teprve rozjíždíte anebo chcete své podnikání posunout o úroveň výš (expandovat do zahraničí či rozšířit svůj sortiment apod.), sepište si nejdřív tak jako tak podnikatelský plán. A to ideálně i v případě, že už vám byznys běží – nikdy nevíte, co s pomocí takového strukturovaného systematického zamyšlení zjistíte a jaké příležitosti ke zlepšení objevíte. S pomocí plánu se navíc vyhnete chybám, kterým lze předejít, objevíte svá silná a také slabá místa, rozplánujete finance atd.

TIP: Díky správně sestavenému podnikatelskému plánu zjistíte, zda je váš nový byznys, který se chystáte přivést na trh, životaschopný (případně zda dává smysl rozšíření stávajícího byznysu a za jakých podmínek). Zjistíte tak možná úskalí a rizika, ještě než se dáte do samotné realizace (možná tak ušetříte čas a peníze).

Kdy je nejlepší doba na jeho sestavení? Vlastně kdykoli, není na co čekat. Tento plán prospěje podnikatelům v jakékoli fázi, ve které se nacházejí. Začátečníky navede (případně je od podnikání odradí dříve, než začnou, protože si například uvědomí vyšší pravděpodobnost neúspěchu), ti zkušenější si s jeho pomocí mohou naplánovat třeba uvedení nového produktu, vstup na nový (zahraniční) trh či řešení nastalé krize. Případně rozplánovat udržitelné a realistické rozšíření byznysu.

Pamatujte však, že podnikatelský plán je domněnka o vývoji a v mnoha případech se od reality alespoň minimálně liší. Však změny na trhu a různé nové trendy jsou součástí každého byznysu. A právě kvůli tomu podnikatelský plán není neměnný, ale naopak se jedná o vyvíjející se dokument. Proto je nutné ho pravidelně aktualizovat – doporučuje se jej revidovat a upravovat cca každý rok. Díky tomu se snáze přizpůsobuje vývoji, příležitostem a připravíte se i na možné problémy.

Zajímavost: Špatný podnikatelský plán bývá označován za jeden z důvodů, proč podniky/byznysy selhávají. Mezi další patří například neschopnost uspokojit potřebu zákazníka, kolísající cashflow, špatná či žádná zákaznická péče, nedostatek znalostí, absence vize, absence zaměření na ziskovost či příliš rychlá expanze.

KLASICKÁ VERZE PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

Jak si vytvořit svůj podnikatelský plán? Nejjednodušeji vyplněním šablony, kterou si můžete stáhnout. Můžeme doporučit třeba ty z portálu Průvodce podnikáním. Vybrat si tam můžete ze 2 verzí, a to z komplexního podnikatelský plánu (obsahuje i finanční plán) či z jednodušší verze. Případně můžete zvážit ještě variantu tuto či tuto stručnou. Pokud byste něco z položek nevěděli, nehádejte a informace si dohledejte. Čím přesnější plán bude, tím lépe. Tím spíš budete moci vycházet z reality.

1/ Titulní strana

Název projektu, logo, kontaktní údaje, datum, verze, podnikatel/zpracovatel

2/ Executive summary

Stránkové shrnutí tržní příležitosti, vaší nabídky, zákazníků, předností a ziskovosti

3/ Představení společnosti

Základní údaje (druh podnikání, odvětví), popis společnosti (vlastníci, management), klíčoví lidé (úspěchy, kompetence), vize

4/ Podnikatelská příležitost

Popis mezery na trhu, kterou svým podnikáním hodláte zákazníkům vyřešit

5/ Produktová nabídka

Co přesně nabízíte, kdo je ideální zákazník, v čem je to lepší než konkurenční nabídka, jaké jsou silné stránky produktů

6/ Zákazníci

Kdo je cílová skupina, jakou potřebu či přání jim svou nabídkou řešíte, jak se k zákazníkům dostanete

7/ Konkurence

Přímá a nepřímá konkurence, potenciální konkurence, hrozby, nejsilnější hráč v odvětví, srovnání s hlavní konkurencí, positioning, konkurenční výhoda

8/ Marketingový plán

Propagace byznysu (kanály, sdělení, lokalizace, získávání zákazníků…), distribuce a marketing jako takový (rozpočet, plán, zodpovědnosti, realizace)

9/ Finanční plánování

Zdroje financování (vlastní, cizí), přehled nákladů (fixní, variabilní), cenotvorba (náklady, marže), pesimistický a optimistický scénář finančního plánu

Ostatní možné položky

A dále můžete přidat i časový harmonogram, SWOT analýzu (silné a slabé stránky, tržní příležitosti a hrozby) a samozřejmě na konec pak máte místo i na Přílohy.

Stále trochu tápete? Nebojte, internet je kromě šablon a mustrů plný i dalších článků, jak plán vyplnit, a samozřejmě si můžete vše nechat vysvětlit ještě třeba videem. Například tímto Byznys plán • Pojmy nejsou dojmy | Úspěšný podnikatelský plán od BusinessInfo.cz. Chcete ještě další pohled na věc? Tak zhlédněte třeba toto video.

DALŠÍ ŠIKOVNÉ VERZE PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

Ideální je samozřejmě mít minimálně klasický (komplexní) podnikatelský plán a průběžně ho dle dat a nových poznatků aktualizovat. Ovšem dále se dle situace může hodit i některá z jeho následujících verzí. Takže kolik těch plánů mít a kdy kterou variantu vytáhnout? A komu kterou případně ukázat?

Zkrácená verze podnikatelského plánu

Tato verze obsahuje všechny body klasického podnikatelského plánu, ovšem tato je mnohem povrchnější a každé části věnuje jen 1–2 odstavce. Zkrácená verze má mít ambici objasnit vaše záměry tak, abyste je mohli předložit třeba investorům. A hodí se i v případě, kdy chcete ochránit své obchodní tajemství (neuvedete ho).

Stránková verze podnikatelského plánu

Jinak též executive summary (do češtiny překládáno jako výkonný souhrn), kdy celý svůj podnikatelský plán zestručníte na jedinou A4. Tuto verzi často podnikatelé zpracovávají již při sestavování klasického plánu jakožto shrnutí, které sepisují na samý závěr, kdy mají vše popsáno (následně bývá summary uvedeno za úvodem).

Výtahová verze podnikatelského plánu

Anglicky elevator pitch (doslova výtahový prodej) je připravená krátká variantu, která by cca za dobu jízdy výtahem (proto název) shrnout celý váš byznys. Většinou se uvádí délka trvání kolem 1 minuty. Nikdy totiž nevíte, kdy potkáte investora, kterému budete potřebovat vysvětlit váš byznys rychle a srozumitelně. Než vystoupí…

ALTERNATIVA KE KLASICKÉMU MUSTRU PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

Zní vám stažení wordového mustru (odkazy výše) a vyplňování otázek jako nuda? Zkuste jiný přístup a začněte s obdobou podnikatelského plánu – mezi oblíbené alternativy patří i tzv. lean canvas – řeší obdobné věci, ale můžete nad ním i brainstormovat se svým týmem, skákat z jedné věci na druhou a postupně vše podle sebe doplňovat, jak vám to přirozeně vyplyne a bude dávat smysl. Jak vypadá mustr takového lean canvasu a jak ho vyplnit se můžete inspirovat na tomto odkazu.

ROZJÍŽDÍTE BYZNYS NEBO HO PLÁNUJETE ROZŠÍŘIT? RÁDI POMŮŽEME

Můžeme vám pomoci s vyřízením živnosti, s.r.o., a.s. či jiné podnikatelské varianty, poskytnout vám virtuální sídlo (nepotřebujete-li vlastní kancelář a nemůžete či nechcete jako místo podnikání uvést adresu svého bydliště) a dále třeba i s účetnictvím, právním poradenstvím, sehnáním zákazníků, webem, marketingem atd.

CHCETE PROBRAT SVŮJ PROBLÉM PO TELEFONU? JSME TU PRO VÁS

Stačí nám vyplnit nezávazný kontaktní formulář níže a my se vám ozveme. Nebo nám rovnou zavolejte na 602 654 355 nebo napište na [email protected].

Další články

Povinnost společností specifikovat předmět podnikání

  Povinnost společností specifikovat předmět podnikání Naposledy jsme v našem blogu psali o novele zákona o evidenci skutečných majitelů. Dnes se budeme věnovat další podstatné...

Neomezené volno jako benefit – boost efektivity, nebo černá díra na peníze?

Neomezené volno jako benefit – boost efektivity, nebo černá díra na peníze? Lákáte nové zaměstnance do své firmy na sick days, pátý týden placené dovolené,...

LEAD-GEN: PŘEDSTAVUJEME VÁM OSVĚDČENÝ ZPŮSOB, JAK SNADNO ZÍSKAT NOVÉ ZÁKAZNÍKY. A PRO VÁS S PĚKNOU SLEVOU!

LEAD-GEN: PŘEDSTAVUJEME VÁM OSVĚDČENÝ ZPŮSOB, JAK SNADNO ZÍSKAT NOVÉ ZÁKAZNÍKY. A PRO VÁS S PĚKNOU SLEVOU! Zkratka „lead gen”, to je jak anglický výraz pro...