Neomezené volno jako benefit – boost efektivity, nebo černá díra na peníze?
Lákáte nové zaměstnance do své firmy na sick days, pátý týden placené dovolené, flexibilní pracovní dobu či home office? Tyto benefity se v mnoha firmám v ČR již zabydlují, a tak jako lákadlo pro nové zaměstnance či udržení těch stávajících nově může sloužit “neomezené volno”. Jak přesně benefit funguje a může se vyplatit?
Podle anket a výzkumů se skoro 80 % zaměstnanců nechává slyšet, že stávající počet dnů dovolené jim nestačí. Co víc, z dat vychází, že benefit zvaný neomezené volno poptává téměř každý uchazeč – v 1. kole kolem 90 %! A podle jarního průzkumu firmy Welcome to the Jungle by tento nový benefit uvítalo téměř 60 % Čechů. Zájem by byl. Ale dává to celé finančně smysl? Nebude se benefit zneužívat a může mít pozitivní přínos pro firmu?
Atraktivní nástroj k nalákání i udržení zaměstnanců
Nejprve je potřeba si říct, jak benefit funguje. Určitě si jej nepleťte s neplaceným volnem. Zákon jej zatím nijak nedefinuje, takže je jeho zavedení do firemní politiky zcela na vedení. Netřeba ani měnit pracovní smlouvy, stačí jej nadefinovat do vnitřních předpisů, což je v kompetenci managementu. Jak přesně? Ideální je nastavit jasná pravidla jeho čerpání, aby nedocházelo ke zneužívání. Tak trochu se nabízí, ale v praxi se zatím zdá, že se neděje.
Čerpání tohoto benefitu musí být určitě založeno na důvěře a skvělé komunikaci v týmu. Ve vybraných firmách poskytnutí volna většinou funguje ve spojení s osobní odpovědnosti. Zaměstnanec, který chce toto volno využít, např. nejprve dokončí projekt nebo odpracuje stanovený počet let a se domluví s kolegy na vykrytí. A až pak vyrazí na vysněný dlouhý relax. Aby dávalo takové volno smysl, hradí se v plné výši platu nebo minimálně podobné.
Zavést tento nový snový benefit, nebo nezavést?
Zdá se, že se nabídka benefitu vyplatit skutečně může. Firma s ním má šanci se odlišit od ostatních na trhu a přetáhnout k sobě nové skvělé zaměstnance, které by možná jinak neměla šanci oslovit. Navíc to nemusí být jen vějička pro nováčky, ale i důvod zůstat pro dlouholeté a již přepracované zaměstnance, kterých si ceníte. Po letech v jednom kole i se standardními týdny dovolené lze vyhořet. Dva týdny v kuse jim opravdu stačit nemusí.
A nejen to. Odpočatí zaměstnanci jsou výkonnější a volno jim může dát prostor na profesní růst, dobití energie či hledání inspirace před startem dalšího projektu ve firemní pipelině.
TIP: Na zvážení je také nabídnout svým lidem zkrácení běžné 8hodinové pracovní doby. Stále víc jich totiž chce víc volného času. A to i za cenu nižšího platu. Firmám se to pak vrací na loajalitě, což se v době vysoké zaměstnanosti taktéž dost počítá.
Raritní trend, nebo běžná praxe blízké budoucnosti?
Ač uchazeči možná široce poptávaný benefit, zatím se do praxe v široké míře nedostává. Aktuálně jej zavádějí spíše progresivní firmy s ne úplně typickou hierarchií ani klasickou firemní kulturou. Jedná se spíše o střední až větší firmy z odvětví technologií (např. IT).
Že se asi nechytí? Dříve byly utopií i volné soboty. A také 4 týdny dovolené. Natož pět. Sick days? To se nemůže nikdy chytit. Home office? V naší firmě nikdy – toho bude hned každý zneužívat. Flexibilní doba? Jen aby vůbec někdo napracoval celých 8 hodin denně.
TIP: Pokud nabídku atraktivního benefitu zvažujete, nezapomeňte, že zaměstnanci by měli svou řádnou dovolenou v příslušném kalendářním roce vyčerpat vždy celou – za dodržení této povinnosti odpovídá dle zákoníku práce zaměstnavatel. Jak jinak.
Nevýhody jsou asi jasné: riziko zneužití, výpadek zaměstnance na delší dobu, finanční stránka věci, větší nároky na jinak chaotické teamleadery, kteří mají problém plánovat kapacity týmu a potřebují podřízené denně na značkách apod. A bude jich asi i více.
Mezi jasné výhody patří jednoduché zavedení, zlepšení konkurenceschopnosti při shánění nových lidí do týmu, větší motivace stávajících zaměstnanců a snazší udržitelnost dlouholetých spolupracovníků, kteří by jinak odešli a naordinovali si pořádné volno před nástupem do nové práce (a to možná právě k vaší konkurenci).
Jak vykrýt reálně chybějící kapacity? Třeba outsourcingem
Finančně vám to, zdá se, vychází, personálně vám benefit dává smysl a chystáte se ho nabídnout, jen se obáváte situace, kdy vám prostě bude zaměstnanec chybět? V tom případě je potřeba vše naplánovat, nabídnout mu čerpání například v době mezi projekty, kdy ho zatím nepotřebujete. I tak se může stát, že budete potřebovat pozici vykrýt…
Pak doporučujeme například domluvit spolupráci s externisty či nabrat stážistu/y. U některých pozic lze případný výpadek řešit i využitím služeb virtuální asistentky.