Propagace podnikání na sociálních sítích – absolutní nezbytnost, nebo zbytečnost, co spíš jen zdržuje?
Ať už jste OSVČ či majitel firmy, rozhodně na sítích buďte. Tedy minimálně na nějaké, která vám o byznysu pomůže bezplatně šířit povědomí. Co večer k vám na web nikdo z dlouhé chvíle chodit nebude, aby zjistil, co nového máte. Takže informace zveřejňujte i na sítích, kam lidé chodí. Ať si na vás vzpomenou, až budou potřebovat to, co vy nabízíte. Jak začít?
Sociální sítě jsou dnes již běžnou součástí života většiny lidí ve vyspělých zemí, a nejen v nich. Tak proč je nezapojit i do komunikace vlastního byznysu a přirozeně nevyužít jejich předností?
Jaké výhody marketing na sítích nabízí?
Pomocí vybraných sociálních sítí můžete:
- snadno šířit informace o svém podnikání mezi množství lidí
- zvýšit prodeje svých výrobků či služeb, které lidem nabízíte
- rychle a efektivně komunikovat tam, kde se lidi vyskytují
- oslovit nové zákazníky zajímavým a relevantním obsahem
- zacílit reklamu na správné skupiny lidí, které přinesou tržby
- budovat důvěryhodnost a autoritu značky a povědomí o ní
Pojďme se tedy podívat jak na ty sítě krok za krokem.
1/ Vyberte si jen ty relevantní sociální sítě
Než připravovat příspěvky na všechny možné platformy, zamyslete se nad tím, kde máte šanci uspět, tedy kde se vyskytují vaši potenciální fanoušci. Projděte si tedy největší a nejpopulárnější sítě a na jakém principu fungují. A podle toho zvolte 2–3, kde následně budete aktivně přispívat.
Sociální sítě byste měli volit zejména s ohledem na svou cílovou skupinu zákazníků, na obsah, který jste schopni vytvářet (budete umět videa a zvládat kvalitní fotky?) a na to, co prodáváte.
Založit si profil samozřejmě můžete jak na Facebooku, Instagramu a LinkedInu, tak i na Twitteru, Pinterestu, TikToku, YouTube, Snapchatu atd. Ale raději všeho s mírou. Ať máte i čas podnikat.
Váš profil by samozřejmě neměl být ale jen o vás a vašem byznysu. Vezměte v potaz, co zajímá vaše (potenciální) zákazníky a fanoušky. A jak je nejlépe zaujmout. Ideálně je obsah příspěvků střídat tematicky i co se formy týče. Hrajte si s příběhy, nabídněte pochopení, ukažte emoce!
Že stále nevíte, odkud za to vzít? Podívejte se na svou konkurenci. Na jakých sítích už je ona? Kde se jí daří a kde méně? Jaké příspěvky jí tam fungují a které bude lepší spíše nezkoušet?
2/ Nastavte si pro sociální sítě jasné cíle
Co se využívanosti týče, tak globálně je na sítích 4,5 miliardy lidí a podle údajů na nich takový průměrný uživatel brouzdá víc jak 2 hodiny denně a využívá jich v součtu víc jak šest. Mezi dlouhodobě nejpopulárnější u nás v ČR patří Facebook, kde má víc jak 5,3 milionů uživatelů.
Jenže jejich popularita vám úspěch nezařídí, chce to i něco péče a píle. Sice je na nich potenciál množství sledujících, ale zároveň se tam o pozornost uživatelů “perou” vaši konkurenti, jiní lidé, události ve světě, … Hlavní je tedy si formulovat marketingovou strategii a s ní svá očekávání.
Ať už budou jakákoli (vyšší prodeje zboží, větší angažovanost sledujících, nárůst počtu fanoušků), tak si cíle vždy definujte tak, aby byly SMART. Tedy Specific (konkrétní), Measurable (měřitelné), Attainable (dosažitelné), Relevant (relevantní) a Time-bound (časově ohraničené). Například, že byste rádi během 2 měsíců s 60.000 Kč oslovili vybraný segment a prodali zboží za 300 tisíc Kč.
3/ Vytvořte pro své sítě publikační plán
Běžný uživatel na sítích tráví již část volného času. Každý je ovšem využívá z vlastních důvodů. Zahání na nich nudu, baví se, vzdělává se, inspiruje se, komunikuje, … Sice by se mohlo zdát, že nákupy při brouzdání na sítích jsou jeho nejmenším zájmem, ale taková hypotéza by byla mylná. Tím již napovídáme, co kromě výrazně prodejně laděných příspěvků na sítě přidávat.
Ideální je na sítě přispívat pravidelně, a to zajímavým a relevantním obsahem, který fanoušky, resp. vaše potenciální zákazníky osloví. Měli byste je bavit, nabízet know-how ze svého oboru, občas jim ukázat i něco ze zákulisí byznysu. A také s nimi komunikovat, reagovat na jejich dotazy, proslovené či naznačené, na jejich potřeby, přání, obavy, strachy, … Co je zajímá, co jim chybí?
A až v posledku a ve vhodné chvíli vždy poukažte na svou značku – co všechno vaše firma dělá, proč by se to komu mohlo hodit, v čem je to jiné než u konkurence, v čem vynikáte oproti jiným a proč děláte zrovna to? Tvořte příspěvky (obsah), který přiláká čtenáře, potažmo zákazníky.
Díky plánu budete mít vždy co přidávat, budovat svou značku, ušetříte tím i čas, využijete nosná a vyhledávaná témata ve svůj prospěch, váš “social” i blog budou mít jasný systém. A jak by měl takový plán vypadat? Měl by mít přehledně vypsaná témata, nějak je rovněž kategorizovat, mít vypsané datum publikace, klíčová slova, která mají zaznít, zohlednit sezónnost, relevanci apod.
4/ Využijte reklamní potenciál dané sítě
Hlavní výhodou sítí je, že do nich není nezbytné investovat desítky tisíc (natož miliony jako do TV reklamy), aby vás lidé viděli. Navíc nepotřebujete, aby vás viděl každý, ale aby si vás všimli potenciální zákazníci. A v tom sítě excelují, jelikož se celkově dají velmi dobře cílit. Například na základě zájmů a chování, dále pak i podle různých demografických dat (věk, bydliště, …).
To vám umožní i s relativně střídmým rozpočtem oslovit specifické skupiny uživatelů, a získat tak nové zákazníky a též fanoušky své značky. Hlavně je důležité si k její propagaci vybrat takové sítě, kde se vaši stávající a potenciální noví zákazníci pohybují nejvíce (těžko lovit pro produkty, jež využívají spíše starší ročníky, zákazníky na TikToku, kde jsou hlavně náctiletí a mladší lidé)
Aktuálně se nabízí spousta možností, jak svou značku na internetu propagovat. Může jít o PPC reklamy, reklamy ve vyhledávačích, reklamu na Facebooku a obsahové síti či třeba e-mailing.
Kromě cílení je výhoda reklam na sítích a na internetu obecně i rychlá zpětná vazba a snadná měřitelnost (ověříte si, co ne/funguje dobře), cena, jednoduchost, rychlost a také návratnost.
Ale nezapomeňte, že aktivní profil na síti, kde vám běží reklama na firmu, je základ. Bez nějaké historie příspěvků (organického obsahu) na profilu nezaujme. Spíš tak bude působit podezřele a od koupě člověka odradí. Však vás by přesvědčil profil, kde je jediný 3 roky starý příspěvek?
5/ Zvažte, zda péči o sítě neoutsourcovat
Starání se o profily firmy na sítích nějaký čas zabere a musíte na produkci příspěvků myslet, i když máte stanovený obsahový plán. Samozřejmě si můžete vše řešit sami, držet maximální autenticitu, ale je otázkou, kolik času chcete věnovat řešení sítí a kolik samotnému podnikání?
Pokud si je budete řešit sami, nezapomeňte se pravidelně inspirovat, posty tematicky střídat, laďte texty, posouvejte obsahový plán, občas zkoukněte nějaký kurz o sociálních sítích apod.
Obsah si určitě můžete řešit sami, ale rozhodně není na škodu zvážit, zda by se na to od jisté chvíle nevyplatilo najmout externího tvůrce, případně digitální agenturu.
S nimi si nastavíte spolupráci, společně vyladíte jimi navržený obsah a o tvorbu příspěvků, jejich přidávání a případně reklamu už se postarají oni. A vy se tak budete moci věnovat jiným starostem.
Potřebujete se sociálními sítěmi pomoct? Jsme tu!
Že byste zmíněné starosti se sítěmi raději přenechali jiným a řešili si vlastní byznys? I s tím vám v rámci online marketingu můžeme pomoci. A radíme nepodceňovat ani firemní web, jelikož na něj budete ze sítí často odkazovat (např. na blog, na stránku o akci, produktu nebo službě). Pokud byste potřebovali pomoci i s vyladěním webu (grafika, text), rádi přiložíme ruku k dílu.