Analýza trhu a základní rozvaha ~ Jak začít podnikat #1
Mnoho lidí sní o tom, že se osamostatní, budou svými vlastními šéfy a budou dělat to, co je baví. Podnikání může nabídnout finanční nezávislost, flexibilitu a možnost realizovat vlastní nápady a sny. Než se ale pustíte do podnikání, je důležité si položit několik zásadních otázek.
Co si promyslet a ověřit, než začnete podnikat?
- Má cenu se do podnikání pouštět?
- Jakou formu má podnikání mít?
- Jaké sídlo pro podnikání zvolit?
- Jak mám svou firmu pojmenovat?
- Na čem budete vydělávat peníze?
- Jak řešit odvody, účty a daně?
- Jak přesvědčit zákazníky k nákupu?
- Jak zaujmout potenciální zákazníky?
- Jak podnikání na začátku rozjet naplno?
Není toho málo, ale pokud si vše rozmyslíte předem, zásadně zvýšíte pravděpodobnost, že vaše nové podnikání úspěje. Jedno zda se chystáte na volnou nohu jako freelancer či výrobce židlí, nebo zakladáte firmu a doufáte, že stvoříte dalšího miliardového jednorožce (v podnikání je jednorožec začínající společností v hodnotě více než 1 miliardy USD – v ČR už máme tři takové).
Proč nezačínat bez analýzy trhu?
Mít dobrý nápad na podnikání ještě neznamená, že po něm bude na trhu skutečně poptávka. To, co se líbí vám nebo vašim známým, nemusí oslovit širší veřejnost. Průzkum trhu pomáhá zjistit, zda má váš produkt nebo služba reálné uplatnění, kdo jsou vaši potenciální zákazníci a kolik jich je. Pokud si tuto práci uděláte hned na začátku, ušetříte si později spoustu zklamání, energie i peněz.
Začínající podnikatelé často dělají chybu, že jdou rovnou „do akce“ – vytvoří web, zformulují nabídku atd. A teprve pak až zjistí, že lidé o jejich řešení vlastně nestojí, nebo že už je trh přeplněný. Přitom takový základní průzkum trhu se dá zvládnout i levně. Stačí projít online diskuze a recenze, podívat se na poptávku v online vyhledávání a zkusit si nechat vyplnit dotazník od cílové skupiny.
Cílem průzkumu není jen potvrdit si, že „to má smysl“, ale i pochopit, jak vaše podnikání může být jiné nebo lepší než ostatní. A právě z těchto zjištění můžete později šikovně vystavět i svou nabídku, marketing a také cenovou strategii atd.
Jak poznat svého zákazníka?
Než se pustíte do podnikání naplno, je zásadní vědět, komu budete vlastně prodávat. Kdo je váš typický zákazník? Co ho zajímá, co řeší, kde tráví čas – a hlavně, proč by si měl vybrat právě vás?
Čím přesněji si svou cílovou skupinu pro sebe popíšete, tím snadněji se vám pro ni pak bude tvořit nabídka, ceník a také reklama. Při definování cílové skupiny si zkuste odpovědět na tyto otázky:
- Kdo je můj ideální zákazník – věk, bydliště, pohlaví, finance? (Parametry můžete dávat i rozptylem, ale berte je potaz tehdy, pokud jsou z hlediska nákupního chování důležité)
- Jaké má potřeby či přání, které mu já můžu vyřešit? (Nevyřešíte zákazníkům všechno, ale něco ano – co přesně to je? Co vy nabízíte a váš zákazník má od vás chtít koupit, objednat?)
- Co ho motivuje ke koupi – cena, kvalita, doporučení? (Dobré je si ujasnit, na čem mu záleží a jestli vy to pro něj máte, a tak jemu i sobě zodpovědět otázku, proč má nakoupit u vás)
- Kde se denně pohybuje – domov, dojíždění, online? (Ostatní nějaké nabídky nezajímají, řeší to, co potřebují, takže je musíte odchytit ve správný čas a to tam, kde se oni pohybují)
Kdo je konkurence a jak ji sledovat?
Jak a kde svou konkurenci sledovat?
- Vyhledejte si je online – primárně tam hledejte to, co vy sami nabízíte nebo lidem řešíte
- Projděte jejich weby a sítě – co vaši konkurenti nabízejí, co o sobě říkají, čím argumentují?
- Čtěte recenze zákazníků – co jim na nich vadí a vy možná děláte lépe a co naopak oceňují?
- Vyzkoušejte jejich služby, je-li to možné– co přesně od nich zákazník dostane a co zažije?
Cílem není je kopírovat, ale najít si vlastní cestu a ideálně nabídnout něco navíc, lepšího či jiného.
Konkurence není váš nepřítel – naopak, je to zdroj důležitých informací. Pokud na trhu už někdo nabízí něco podobného jako vy, znamená to, že po službě asi existuje poptávka. Vaším úkolem je primárně ji pochopit: Co dělá dobře? V čem má slabiny? Jak se od ní odlišit? Šikovným nástrojem pro její zmapování je SWOT analýza – tabulka, která vám pomůže pochopit souvislosti:
Silné stránky ~ Strengths | Slabé stránky ~ Weaknesses |
Příležitosti ~ Opportunities | Hrozby ~ Threats |
Základní podnikatelská rozvaha
Když víte, co chcete dělat, a pro koho to děláte, je čas podívat se na čísla. Základní podnikatelská rozvaha vám pomůže zhodnotit, kolik peněz budete na start potřebovat, jaké budete mít pravidelné náklady a kolik musíte vydělat, aby se vám podnikání vyplatilo. A nepotřebujete k tomu ani účetní kurz -- stačí tužka, papír (či poznámky v mobilu) a trochu realistického odhadu.
Rozpočet si rozdělte na jednorázové vstupní náklady a zvlášť pak na pravidelné měsíční výdaje:
Jednorázové náklady | Orientační částka |
---|---|
Založení živnosti nebo s.r.o. | 0–6 200 Kč ~ lze využít online založení |
Webová stránka a doména | 2 000–10 000 Kč ~ lze si nechat vytvořit |
Logo a vizuální identita | 0–5 000 Kč ~ lze si také nechat vytvořit |
Nástroje/software/licence | Záleží na oboru |
Základní vybavení (např. tiskárna, židle) | Záleží na oboru |
Měsíční náklady | Orientační částka |
---|---|
Sociální a zdravotní pojištění | Cca 8 000 Kč měsíčně (OSVČ) |
Virtuální sídlo či kancelář | Od 89 Kč měsíčně za virtuální sídlo |
Marketing (např. online reklama) | 500–2 000 Kč ~ lze poptat odborníky |
Internet, nástroje, účetní služby, tarif, ... | Záleží na oboru |
Tak a teď víte, kolik cca budete potřebovat do začátku na spuštění byznysu. Pamatujte ideálně i na rezervu, protože nikdy nevíte, co bude dražší apod. Když víte, jaké výdaje vás čekají, tak je na čase si spočítat, kolik by vám mělo podnikání přinášet, abyste vše poplatili a ještě vám zbylo na život.
Kdy má smysl začít a kdy nápad raději přehodnotit?
Ne každý podnikatelský nápad je životaschopný – a to je v pořádku. Cílem analýzy trhu a této základní rozvahy není vám podnikání znechutit, ale pomoct vám zjistit, jestli do toho jít s hlavou vztyčenou, nebo raději přepracovat koncept, než do něj investujete čas a peníze. Pokud vám čísla nesedí, konkurence je silná nebo cítíte nejistotu – nebojte se udělat krok zpět a znovu se zamyslet.
Naopak pokud víte, komu chcete prodávat, čím se odlišíte a kolik vás to bude stát, máte v rukou základní kostru podnikatelského plánu. Není to ještě finální verze, ale dobrý základ pro další kroky – například rozhodnutí, zda podnikat jako OSVČ nebo založit s.r.o. – o tom pak v dalším článku.
Takže zkuste si odpovědět na tyto otázky: Znám své zákazníky a jejich potřeby? Vím, v čem jsem jiný než konkurence? Mám představu, kolik mě začátek bude stát – a kdy se mi to vrátí? Pokud ano, jste připraveni pokračovat. A pokud ne, nic se neděje, zamyslete se, jak jinak své podnikání pojmout.
Chystáte se na podnikání? Podáme vám pomocnou ruku!
Pokud jste dosud nepodnikali a jde vám hlava kolem z toho, co je potřeba všechno zařídit a kam zajít, rádi vám pomůžeme se založením s.r.o. či se založením živnosti. U nich pak musíte uvést sídlo firmy (místo podnikání) – pokud máte jakýkoli problém uvést svou adresu (nájemce bytu či kanceláře si to nepřeje, nechcete veřejně psát adresu svého bydliště), nabízíme virtuální sídla.
A pokud byste potřebovali, zařídíme vám i účetnictví, zprostředkujeme právní poradenství, můžeme vám vytvořit i web či pomoci s marketingem. Prostě vše, co se podnikatelům hodí!
V případě dotazů se nám ve všední dny 9:00–17:00 ozvěte – kontakty v patičce (dole na stránce).