facebook

Chystáte se jezdit pro Uber, Bolt či flotilu, nebo už pro ně jezdíte? Co nově musíte vědět a mít správně vyřízené?

Českému státu v oblasti taxislužeb uniká odhadem až miliarda ročně na daních a odvodech. Hlavním problémem jsou flotilové firmy, které vlastní stovky vozů a najímají řidiče pro platformy jako Bolt nebo Uber. Flotily ale často zaměstnávají řidiče na nevhodné typy smluv – nejčastěji na dohody o provedení práce, přestože rozsah jejich práce limity přesahuje. Některé flotily tak zatajují i miliardové tržby a když mají zaplatit daně, firma skončí a nahradí ji nová. Jak se to týká vás, pokud se chystáte začít takto taxikařit nebo už pro tak jezdíte?

Změny v taxi sektoru – co musíte vědět?

Práce u Boltu či Uberu – co si vyřídit, pokud chcete začít jezdit?

V zásadě máte 2 možnosti, jak jezdit a jsou v tom naprosto zásadní rozdíly, takže si dávejte velmi dobrý pozor. Buď budete jezdit jako OSVČ s vlastním či pronajatým autem přímo pro vybranou platformu, nebo se stanete zaměstnancem flotily, která vlastní auta a má s platformou smlouvu.

Varianta #1 ~ OSVČ na sebe: Zde si sami určujete, kdy a kolik hodin odjezdíte, máte přímý vztah s platformou a nikdo si z vašich výdělků nebere podíl. Ovšem musíte mít auto (své či pronajaté), platit si pojištění, údržbu, PHM a starat se o administrativu vč. účetnictví, daňového přiznání atd.

Co si případně musíte jako OSVČ vyřídit a mít předem?

  • Živnostenské oprávnění – Konkrétně koncesovanou živnost „Silniční motorová doprava – osobní provozovaná vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob vč. řidiče". Bez ní jezdit můžete, ale budete si moci uplatnit jen 40% paušální výdaje místo 60 %, což je nevýhodné.
  • Průkaz řidiče taxislužby (žlutá karta) – Poplatek je 500 Kč, doba vyřízení maximálně 30 dní. Musíte složit zkoušku z místopisu dané lokality, kde chcete jezdit.
  • Registrace k dani z příjmů – Máte povinnost se registrovat do 15 dnů ode dne, kdy začnete vykonávat činnost. Jinak vám hrozí pokuta.
  • Registrace jako identifikovaná osoba – Nejste-li plátcem DPH, musíte se registrovat jako identifikovaná osoba a musíte přiznat a zaplatit DPH z provize, kterou si platforma strhává.
  • Vlastní nebo pronajatý vůz – Auto musí splňovat požadavky platforem (věk, technický stav, vybavení) a musíte mít platné pojištění odpovědnosti i havarijní pojištění.
  • Průběžné platby záloh – Musíte měsíčně platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění a případně zálohy na daň z příjmů (ti, kdo měli v minulém roce daň nad 30 000 Kč), nebo můžete zvolit paušální režim s fixní měsíční platbou za vše (limit 2 mil. Kč příjmů ročně).
  • Vedení evidence příjmů a výdajů – Musíte si vést evidenci všech příjmů z jízd a výdajů (PHM, údržba, odpisy auta atd.), abyste mohli správně vyplnit daňové přiznání.

Hlavní výhodou je zde neomezený počet hodin jízdy a vyšší čistý výdělek, protože nevydáváte 30–50 % flotile a můžete si uplatnit daňový paušál 60 %. Na druhou stranu ovšem nesete plnou zodpovědnost za provozní náklady a musíte si pohlídat složitější administrativu včetně pasti s DPH z provize platformy, o které mnoho začínajících řidičů netuší.

POZOR: V případě, že budete jezdit pro vybranou flotilu na plný úvazek, ale smluvně jako OSVČ, pak se bude pravděpodobně jednat o tzv. švarcsystém a flotile i vám hrozí nemalé pokuty!

Varianta #2 ~ zaměstnanec flotily: Dostanete auto flotily, o které se vám stará, a nemusíte řešit provozní náklady. Za to si ale flotila většinou bere výraznou část výdělků (odhadem 20 až 50 %) a vy jste vázáni pracovní smlouvou. Zde je ovšem zásadní, jaký typ smlouvy vám flotila nabídne.

Práce ve flotile je na první pohled jednodušší – nemusíte si shánět auto, řešit pojištění ani opravy. Jenže právě typ pracovní smlouvy rozhoduje o tom, zda celé angažmá bude legální, nebo vám (a flotile) hrozí problémy s úřady. Jaké typy smluv flotily nabízejí a co mají za výhody a rizika?

  • Hlavní pracovní poměr (HPP) – Nejbezpečnější varianta, pokud jezdíte na plný úvazek. Flotila za vás odvádí odvody, máte nárok na dovolenou, nemocenskou a další benefity. Ze zákona platí povinnost mít se sebou ve vozidle uloženou kopii pracovní smlouvy.
  • Dohoda o pracovní činnosti (DPČ) – Vhodná, pokud nejezdíte naplno. Limit je až 20 hodin týdně, což je zhruba 80–90 hodin měsíčně. Odvody se platí, pokud výdělek přesáhne 4 000 Kč měsíčně (u zdravotního) nebo 10 000 Kč měsíčně (u sociálního).
  • Dohoda o provedení práce (DPP) – Tady pozor! DPP má striktní limit 300 hodin ročně, což je zhruba 6 hodin týdně. Pokud jezdíte víc, flotila porušuje zákon a vy jste v právně nejisté situaci. Při překročení limitu by měla být smlouva převedena na jiný typ s plnými odvody!

Zásadní varovný signál je, když vám flotila nabízí DPP a zároveň očekává, že budete jezdit denně nebo na směny – jde o porušení zákona a s novou spoluprací Finanční správy a platforem je odhalení takových případů otázkou týdnů. Nikdy nepracujte bez řádné písemné smlouvy. Navíc vám flotila musí říct, kolik si strhává z výdělku, jaké má poplatky za auto a jak se vypořádávají škody a pokuty. Pokud flotila slibuje, že „vyřídí daně za vás" bez vysvětlení (u HPP odvody jdou automaticky, u DPP/DPČ musíte si pohlídat limity), jde o varovný signál.

Práce u Boltu či Uberu – už jezdíte pro flotilu? Na co si dát pozor?

Pokud už pro Bolt či Uber jezdíte, ať už jako OSVČ nebo pod flotilou, je vzhledem ke změnám ten nejvyšší čas si zkontrolovat, jestli máte všechno v pořádku. S novou spoluprací Finanční správy a platforem už není možné spoléhat na to, že nesrovnalosti zůstanou ukryté – úřady vidí vaše výdělky prakticky v reálném čase a mohou je porovnávat s daňovými přiznáními.

Problém #1: Jezdíte a přesahujete na DPP 300 hodin ročně či na DPČ a 20 hodin týdně

DPP má limit 300 hodin ročně (cca 6 hodin týdně), DPČ má limit 20 hodin týdně. Pokud pravidelně přesahujete tyto limity – třeba jezdíte 8hodinové směny denně – flotila porušuje zákon a vy jste v nejisté situaci. Riziko? Finanční správa či inspektorát práce zjistí nesoulad a můžete mít problém s tím, že vám nebyly řádně odvedeny odvody. Řešení je urgentně vyjednat změnu na HPP.

Problém #2: Jezdíte jako OSVČ bez živnosti a odvádíte jen 40% paušál místo 60%

Bez živnostenského oprávnění si můžete odečíst pouze 40 % příjmů místo 60 %, což znamená výrazně vyšší daně – u průměrných příjmů jde o desítky tisíc korun ročně. Vyřiďte si koncesovanou živnost a podejte dodatečné daňové přiznání za předchozí roky, kde si uplatníte vyšší paušál – lepší to udělat sami, než čekat na kontrolu.

Problém #3: Pracujete „na černo” nebo máte příjmy mimo daňové přiznání

S memorandem o sdílení dat úřady vidí vaše výdělky z platforem. Pokud tyto příjmy nemáte v daňovém přiznání nebo vůbec nejste registrovaní k dani, čeká vás doměření daní za předchozí roky, penále, pokuty a u zahraničních řidičů i problémy s pobytovým statusem. Nejlepší řešení je co nejdřív se registrovat k dani a příjmy dorovnat – čím déle čekáte, tím víc narostou penále.

Problém #4: Nejste registrovaní jako identifikovaná osoba a neodvádíte DPH

Pokud nejste plátci DPH, musíte se registrovat jako identifikovaná osoba a odvádět DPH z provize, kterou si platforma strhává. Mnoho řidičů o této povinnosti neví a čeká je doměření DPH za celou dobu, co jezdí, včetně penále – u řidičů, kteří jezdí rok či dva, může jít až o stovky tisíc korun.

Co dělat, pokud máte jakýkoliv z těchto problémů?

Čím dřív problém vyřešíte, tím menší budou dopady. Obraťte se proto na daňového poradce nebo účetního – investice do poradenství se vám mnohonásobně vrátí oproti pokutám, které vám pak udělí. A hlavně si uvědomte, že s spoluprací platforem a státu už není možné hrát na schovávanou.

S čím konkrétně pomáháme nejen řidičům taxi služeb?

Začínajícím řidičům zmíněných platforem jsme běžně k ruce při správném vyřízení živnosti a můžeme jim zároveň poskytnout virtuální adresu, kterou potřebují do rejstříku uvést (hodí se, když s tím máte u nájemce problém, nebo nechcete prostě uvádět svou domácí adresu). A jsme k ruce i s účetnictvím a právním poradenstvím. A stejně tak i již řidičům, kterou pro platformy či flotily jezdí.

Další články

4 min

Jaký je rozdíl mezi HPP a OSVČ? Porovnání výhod a nevýhod v kontextu české legislativy 2024 a 2025

Jaký je rozdíl mezi HPP a OSVČ? Porovnání výhod a nevýhod v kontextu české legislativy 2024 a 2025 Hledáte-li odpověď na otázku, zda je pro...

2023 & daňové novinky. Důvod k obavám?
6 min

2023 & daňové novinky. Důvod k obavám?

2023 & daňové novinky. Důvod k obavám? Koncem července roku 2022 vláda schválila nový daňový balíček s účinností od 1. 1. 2023. Nejen pro podnikatele...

4 min

Nová povinnost od roku 2023 pro všechny OSVČ? Datovka

Nová povinnost od roku 2023 pro všechny OSVČ? Datovka Podnikatelé si od příštího roku budou muset zvyknout na to, že s nimi všechny úřady začnou...