facebook

EET končí. Jaké to má důvody? A jaké budou dopady?

V pátek 25. listopadu Sněmovna odhlasovala zrušení elektronické evidence tržeb s platností od začátku roku 2023. Pro úplné zrušení EET bez náhrady hlasovalo 92 ze 142 přítomných poslanců. Opoziční ANO navrhovalo alespoň udržení její dobrovolnosti, ale ani to se hnutí nepodařilo prosadit. Je zrušení metaforického “strašáka” co k čemu či se jedná jen o PR?

Pomůže zrušení EET aktuální ekonomické situaci, nebo se jedná o úplné znehodnocení již tak kontroverzně vynaložených peněz na zavedení a provoz této evidence? A nepůjde potažmo navíc o zbytečnou administrativní nálož spojenou s jejím zrušením na straně zatížených podnikatelů?

EET a důvody jeho definitivního zrušení od 1. 1.

Elektronická evidence tržeb (EET) je způsob evidence tržeb, při kterém se údaje o každém prodeji obchodníka posílají do centrální databáze evidence tržeb, kterou spravuje MFČR. EET už ovšem v dnešní době nemá podle ministerstva význam. Pokles hotovostních plateb jej totiž podle něj oslabuje, neboť snižuje množství transakcí, které EET podléhají. Navíc online formy obchodu již nepřipouští takový prostor pro potenciální obcházení daňové povinnosti.

Dalšími prvky, které podle ministerstva snižují efekt EET, jsou změny v zákonech o daních. Jde například o zavedení institutu paušální daně, do kterého je zapojeno přes 80 tisíc poplatníků. Jejich daň není závislá na přesném vyčíslení příjmů, čímž došlo ke snížení počtu živnostníků, na které se povinnost elektronické evidence tržeb vztahuje.

Hospodářská komora sice navrhovala pokračování EET na dobrovolné bázi (poctivcům, kteří by se zapojili, by dle ní měl stát ulevit od kontrol a další administrativy), koalice to však odmítla. Zrušením evidence podle ministra financí Stanjury stát ušetří peníze – ty počáteční údajně činily zhruba 370 milionů Kč a průběžné náklady se pohybovaly okolo 308 milionů Kč ročně.

Z historie EET a jeho působení v české ekonomice

Když MFČR posílalo v roce 2015 pod vedením Andreje Babiše do Sněmovny návrh zákona, počítalo, že EET ročně přinese cca 18 miliard Kč. Již tehdy ale prý bylo vyčíslení sporné…

Bývalý premiér Babiš dříve řekl, že EET narovnala podnikatelské prostředí a vynesla více než 35 miliard Kč. Za jeho působení ministerstvo tvrdilo, že takto získává přes 12 miliard Kč ročně. Nyní stejný úřad pod ministrem Stanjurou hlásí, že to jsou reálně pouhé 4 miliardy Kč.

EET začala platit 1. prosince 2016 pro restaurace a ubytovací zařízení. Od března 2017 se rozšířila na velkoobchody a maloobchody. Původně měla být poslední fáze spuštěna 1. května 2021. Nicméně kvůli koronaviru došlo k pozastavení této povinnosti. Zpět se měla vrátit k 1. 1. 2023. Nyní k tomuto datu ovšem definitivně končí.

Co konec EET znamená pro podnikatele

Jeho zrušení by jim mělo ulehčit hlavně od administrativy. Zároveň jim odpadnou náklady s spojené EET (nákup pokladního zařízení, jeho aktualizace a internetové připojení). Celkové minimální náklady na jeho provoz podnikatele dosud vycházely na cca 3 000 Kč ročně.

Radíme ale nezapomínat, že obchodníci budou i nadále povinni evidovat hotovostní platby. Poplatníkům zároveň doporučujeme, aby se informovali u dodavatele řešení EET, zda mohou jim v souvislosti s vypnutím EET nastat problémy s funkčností u jejich pokladních zařízení.

Máte otázky ohledně zrušení EET ve vaší firmě?

Nevíte na jakou administrativní zátěž či náklady se na základě zrušení EET připravit konkrétně? Neváhejte se obrátit na naši renomovanou firmu. Vaši situaci projdeme v rámci jednorázové účetní konzultace. A v případě spokojenosti se můžeme domluvit i na dlouhodobé spolupráci.

Chcete si konzultaci sjednat rovnou? Stačí níže vyplnit nezávazný formulář. Nebo nám můžete zavolat na telefonní číslo 602 654 355 či napsat e-mail na adresu [email protected].

CHCETE PROBRAT SVŮJ PROBLÉM PO TELEFONU? JSME TU PRO VÁS

Stačí nám vyplnit nezávazný kontaktní formulář níže a my se vám ozveme. Nebo nám rovnou zavolejte na 602 654 355 nebo napište na [email protected].

Další články

PRONÁJEM VLASTNÍ KANCELÁŘE, NEBO RADĚJI VIRTUÁLNÍ SÍDLO?

PRONÁJEM VLASTNÍ KANCELÁŘE, NEBO RADĚJI VIRTUÁLNÍ SÍDLO? Na počátku podnikání si musí živnostník (OSVČ) i majitel společnosti (například s.r.o.) povinně zvolit adresu, kterou bude (nejen)...

Autorizovaná konverze dokumentů

Autorizovaná konverze dokumentů Potřebujete rychle doručit elektronicky dokument, který však úřad akceptuje pouze jako originál a standardní sken nestačí? Nebo chcete naopak vytisknout dokument s...

Mýty o virtuálních sídlech

Mýty o virtuálních sídlech Pokud jste virtuální kancelář nikdy nevyzkoušeli, je přirozené, že můžete mít z počátku určité obavy. Nenechte se ale vyvést z míry...