facebook

PRONÁJEM VLASTNÍ KANCELÁŘE, NEBO RADĚJI VIRTUÁLNÍ SÍDLO?

Na počátku podnikání si musí živnostník (OSVČ) i majitel společnosti (například s.r.o.) povinně zvolit adresu, kterou bude (nejen) úřadům uvádět jako korespondenční. V prvním případě se jedná o tzv. místo podnikání, ve druhém pak jde sídlo společnosti. Kam si ho umístí živnostník, je na něm, a tak nejčastěji volí adresu svého trvalého bydliště. Ovšem s tím může narazit hned na několik problémů. A pak je nasnadě, zda se rozhodnout řešit situaci pronájmem kanceláře, nebo raději zůstat na domácí adrese a zvolit jako řešení službu s názvem virtuální sídlo. Podle čeho řešení vybrat?

PRONÁJEM VLASTNÍ KANCELÁŘE, NEBO RADĚJI VIRTUÁLNÍ SÍDLO?

Máte ve svém vlastnictví vlastní kancelář? Tak to máte vystaráno. Máte odkud pracovat i adresu, kterou uvedete úřadům jako místo svého nového podnikání. Pokud ovšem nepatříte mezi takové šťastlivce, tak jako větší část živnostníků, můžete uvést buď svou domácí adresu, nebo si pronajmout kancelář, případně si pronajmout zmíněné sídlo. Pojďme si to postupně rozebrat, jaké jsou výhody a rizika uvedení místa podnikání na té které adrese.

DOMÁCÍ KANCELÁŘ – VÝHODY A RIZIKA

Volba místa podnikání (sídlo OSVČ) není na rozdíl od sídla firmy pevně dána Živnostenským zákonem a ani Obchodním zákoníkem. Adresu svého domova proto na začátku podnikání volí ti živnostníci, kteří chtějí ušetřit na nákladech za pronájem kanceláře. Navíc ji mnoho z nich ani nepotřebuje, jelikož pracují např. online z domova či coworku, někteří přímo v terénu nebo z auta. Nebo v autě. Co je ovšem dobré zohlednit, než adresu k sobě domů úřadům uvedete?

 

  • Vaše adresa bude na pár kliků dohledatelná ve veřejném rejstříku či v seznamu datovek
  • Pokud bydlíte ve čtvrti s horší pověstí, může se to projevit i ve vnímání vaší solidnosti
  • Riskujete, že případné návštěvy ze strany úřadů budete muset řešit přímo u vás doma
  • Pokud dojde na stěhování, čeká vás nové administrativní kolečko a dodatečné poplatky
Začínáte podnikat a nelíbí se vám taková rizik a nevýhody uvedení adresy trvalého bydliště úřadům? Pak máte máte na výběr z dalších 2 možností.

 

PRONÁJEM KANCELÁŘE – VÝHODY A RIZIKA

Pronájem kanceláře poskytuje živnostníkovi konkrétní místo, kam může chodit pracovat. Se souhlasem majitele nemovitosti zároveň danou adresu může uvést jako místo svého podnikání (sídlo OSVČ). Mezi výhody pronájmu kanceláře patří:

  • Kancelář vytváří profesionální dojem a poskytuje důvěryhodnost podnikání, navíc čím lepší adresa, tím (teoreticky) větší prestiž
  • Oproti podnikání z domova máte v případě pronajaté kancelář navíc místo, kam zvát zákazníky, klienty, obchodní partnery apod.
  • Zároveň kancelář poskytuje samostatný prostor, kde můžete v klidu provozovat svou činnost a nikdo ze spolubydlících vás neruší
  • Pokud s někým v rámci podnikání spolupracujete, kancelář je místem, kde se potkat a usnadní týmovou spolupráci a komunikaci
A nevýhody? V první řadě cena, jelikož se jedná o dodatečný náklad na podnikání, než kdyby živnostník zůstal doma v domě či bytě, za který již platí. A dále je třeba vzít v potaz, zda kancelář doopravdy využijete (ne všichni živnostníci ji totiž potřebují) a zda nebudete brzy měnit působiště (tedy se stěhovat).

 

Mimochodem, v případě, že si živnostník pro své podnikání pronajímá provozovnu, může se souhlasem vlastníka nemovitosti uvést jako místo podnikání tu. Provozovna může být kupříkladu dílna, prodejna, ordinace, salon apod. Nezapomeňte ale, že podle zákonných náležitostí musíte i provozovnu označit.

PRONÁJEM VIRTUÁLNÍHO SÍDLA – VÝHODY A RIZIKA

Nechcete uvádět svou domácí adresu a ani si draze pronajímat kancelář, kterou nevyužijete? Tedy kromě jejího uvedení úřadům jakožto místa podnikání? Pak můžete zvolit tzv. virtuální sídlo. To vám pomůže ušetřit jak peníze (neplatíte za kancelář), tak i čas (nemusíte do kanceláře dojíždět). A další výhody?

  • Flexibilita – adresu virtuálního sídla uvedete úřadům a přitom můžete podnikat odkudkoli (z domova, z chalupy, přes půl světa apod.)
  • Lepší image – sídlo pomáhá vytvořit profesionální dojem, a to i když nemáte a ani si nepronajímáte kancelář (protože ji nepotřebujete)
  • Šikovné služby – mnozí poskytovatelé těchto sídel nabízejí i další služby, např. příjem pošty, virtuální asistenty, pomoc s podnikáním, pronájem zasedací místnosti, …
  • Méně administrativy – vyřízení takového sídla OSVČ je jednoduché, a navíc si ušetříte spoustu byrokracie, zvlášť pokud se často stěhujete
Častým mýtem, že virtuální sídlo je jen pro podvodníky. Neříkáme, že se to nemůže vůbec stát, ale naše zkušenosti ukazují, že tato sídla jsou zpravidla doménou drobných podnikatelů, kteří tak šetří na nákladech. Volí je například programátoři, překladatelé, taxikáři, účetní, lektoři, majitelé e-shopů, obchodníci apod.

 

Samozřejmě i tato varianta má svá potenciální úskalí. Mezi ně patří údajná pozornost finančního úřadu, jelikož některé adresy prý přitahují větší zájem úřadů – ze statistik ovšem vyplývá, že nejčastějším důvodem pro zvýšené kontroly je nekomunikace ze strany firem a firmy samy o sobě podezřelé. Dále je třeba zvážit ne/důvěryhodnost, pokud na dané adrese spolu s vámi budou sídlit tisíce jiných OSVČ. A v případě špatné volby poskytovatele virtuálního sídla navíc můžete zbytečně platit i za doplňkové služby v rámci pevně daného balíčku, které nebudete vůbec potřebovat.

CO VZÍT V POTAZ, POKUD ZVOLÍTE VIRTUÁLNÍ SÍDLO

Skutečností je, že na českém trhu je neseriózních a podezřelých provozovatelů virtuálních sídel ne úplně málo. Takže jak se nenechat napálit?

  1. Podívejte se, jaké má recenze na Googlu, Facebooku anebo Firmy.cz a kolik jich je (naštvaní zákazníci se často o zkušenost podělí)
  2. Projděte si co cena za poskytnutí sídla zahrnuje a za co si případně připlatíte, ať nezvolíte zbytečně drahou variantu/poskytovatele
  3. Vydejte se na místo, kde nemovitost stojí, alespoň online, ať zjistíte, zda budova skutečně stojí, resp. existuje a zda vypadá k světu

 

Pokud budete potřebovat přebírání pošty na dané adrese, zkontrolujte si, zda je v rámci služby možná a poskytovaná služba převzetí pošty a vzkazů.

Dále doporučujeme si též projít, co vše smlouva zahrnuje a zda to odpovídá vašim potřebám, představám a ceně. Po jejím uzavření a zaplacení za službu byste od poskytovatele měli dostat souhlas s umístěním sídla. Dokument je nezbytný pro zápis daného sídla do rejstříku, proto se bez něj neobejdete.

A neuškodí si pak někdy udělat i výlet na dané virtuální místo a zkontrolovat si, zda se tam vaše jméno a IČ objevilo. Nebo požádejte poskytovatele služby, ať vám označení vyfotí, až ho bude přidávat. Vaší povinností jako OSVČ je totiž objekt svými údaji viditelně označit, jinak vám hrozí pokuta až 100 000 Kč!

VYHRÁLA MOŽNOST VIRTUÁLNÍHO SÍDLA? JSME TU PRO VÁS

Aktuálně službu nabízíme více jak 3 000 klientům a nabízíme 20 adres virtuálních sídel v několika městech ČR. Ceny držíme nízko (sídlo od 89 Kč/měsíčně) a vyřízení garantujeme do 24 hodin. Máte jakýkoli dotaz? Zavolejte nám na 602 654 355 nebo napište na [email protected]. Chcete-li si sídlo rovnou vybrat, tak se jednoduše podívejte na přehled našich sídel. Na vybraných adresách si navíc sami zvolíte rozsah služeb, které budete potřebovat.

 

Další články

DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ 2024 – NEZAPOMEŇTE ZOHLEDNIT LOŇSKÉ ZMĚNY

DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ 2024 – NEZAPOMEŇTE ZOHLEDNIT LOŇSKÉ ZMĚNY Daňové přiznání je klíčovým dokumentem pro splnění daňových povinností v ČR. Pro daňové období za rok 2023,...

Souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla OSVČ nebo firmy – vzor dokumentu a potřebné náležitosti

Souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla OSVČ nebo firmy – vzor dokumentu a potřebné náležitosti Jste živnostník nebo vlastníte společnost a přitom nechcete uvádět jako...

Nadace Step by Step – proč věří právě nám?

Nadace Step by Step – proč věří právě nám? Oceněný charitativní projekt úspěšného slovenského fotbalisty Patrika Le Gianga již léta pomáhá znevýhodněným dětem. Jak projekt...