AI nástroje, které pomůžou zefektivnit i vaše podnikání
V posledních měsících je celý internet plný zpráv o tzv. umělé inteligenci (AI). Na kdejakém rohu a blogu apokalyptické předpovědi konce civilizace a zneklidnělé názory, že všichni brzy přijdeme o práci apod. Je na čase, začít si shánět již novou nebo se poohlížet po novém podnikání? U nás v SidloFirmyPraha5.cz si myslíme, že ne. Spíš jde o skvělou příležitost. Množství těchto “inteligentních” nástrojů je totiž dostupné všem již dnes. Které vyzkoušet?
Vymezení pojmů: Co je přesně ta AI?
Tuto otázku jsme položili jedné z nejznámějších “inteligencí”, tedy ChatGPT a ta k tomu napsala:
Trochu kostrbaté, ale základ tam je. Zmíněná AI, česky umělá inteligence, tedy označuje stroje a také systémy vytvořené za účelem provádění rozličných úkolů a usnadnění práce nám, lidem.
Obecně můžeme AI chápat jako obor zabývající se tvorbou systémů, které dokáží v jistých mezích napodobit náš intelekt a chování. Jejím motorem je přitom mj. strojové učení, ovšem do původního mixu přidává i další aspekty jako třeba filosofii a etiku. Takže jde o kousek dál.
Dlouhodobým cílem oboru AI je vznik tzv. obecné umělé inteligence. Ta by měla být dokonce schopna se rozhodovat sama, vyjadřovat jako člověk a měla by mít obdobné kognitivní schopnosti jako lidé (porozumění kontextu, orientace v prostoru, jednou snad i ty emoce).
AI vlastně není až taková novinka
Produkty AI jsou s námi již čas, šířeji nahlíženo můžeme za jednu z nich počítat třeba virtuální asistentku Siri značky Apple v jejích mobilech a tabletech. Ta prostřednictvím rozpoznání hlasu dokáže provádět nejrůznější úkony. Kupříkladu poslechne, co říkáme, a vyhledá nám to online.
Navíc už od roku 1998 používá Amazon tzv. “kolaborativní filtrování”, aby nakupujícím ukázal přesně to, co si myslí, že hledají. Takže již 25 let zpět můžeme vidět první zárodky AI v praxi.
A třeba další z technologických molochů Google začal pracovat s AI ve vyhledávání již v roce 2015. Zavedl algoritmus RankBrain, který je založený na strojovém učení. A vyvíjí svého “Barda”.
Budou to přibližně již 4 roky, co nejúspěšnější technologické značky vytváří nabídky na základě AI nástrojů, čímž dosahují personalizovaných doporučení obsahu. Například jde o Spotify či Netflix a jiné streamovací giganty, kteří nám na základě konzumace obsahu doporučují další.…
A co nás čeká v blízké budoucnosti? Třeba algoritmy přeceňující nabídky v reálném čase, aby ceny byly přijatelné pro zákazníky i prodejce, prediktivní analytika modelující strategie a předpovídající trendy, autonomní chatboti, kteří se postarají se o debatu s klienty atd.
Které nástroje vyzkoušet již dnes?
AI se stále více rozšiřuje do různých oblastí podnikání a její využití rozhodně může přinášet řadu výhod. Hledáte-li způsob, jak využít potenciál AI v podnikání, nabízíme pár šikovných tipů:
Beautiful.ai – nástroj na vytváření profesionálně vypadajících prezentací, nabízí širokou škálu šablon a nástrojů, které pomáhají uživatelům rychle a snadno tvořit atraktivní prezentace
ChatGPT – sofistikovaná chatovací aplikace, která využívá AI k tomu, aby pomáhala uživatelům s odpověďmi na jejich otázky (oproti Googlu rovnou odpovídá, nepředkládá stránky k rozkliku)
Copy.ai – generátor různorodých textů, které tvoří na základě zadaných klíčových slov, čímž pomáhá třeba marketérům rychleji a snadněji vytvářet texty pro bannery, e-maily weby atd.
Deepl – bezplatný nástroj na překlad, který umí i češtinu, založený na tzv. umělých neuronových sítích, údajně jde o nejpřesnější překladač, který pokořil i dlouho kralující Google Translate
Grammarly a Ginger – nástroje, které pomáhají zlepšit gramatiku, pravopis a stylistiku v textech, jsou vhodné pro všechny, kdo chtějí zlepšit svou psanou angličtinu (zatím se česky nenaučily)
Jasper.ai – nástroj pro automatické přepisování audio nebo video záznamů na text, což pomáhá rychleji a snadněji zpracovávat množství mluveného nebo jinak zaznamenaného obsahu
Midjourney a DALL-E 2 – čím dál oblíbenější nástroje využívající strojového učení pro vytváření nových obrázků na základě textových popisů (experti mj. aktuálně rozebírají i autorská práva)
Rytr.me – šikovný nástroj pro úpravu fotografií a videí pomocí AI, který umožňuje upravit barvy, kontrast, jas a další parametry multimédií a aplikovat různé filtry a efekty pro úpravu vzhledu
Synthesia.io – nástroj pro automatizaci hlasové komunikace, což vývojářům umožňuje vytvářet hlasové asistenty, kteří jsou schopni komunikovat s uživateli běžnou řečí
A to je jen špička ledovce. Počet webů, kde jsou AI nástroje dostupné, jdou již do stovek. Každá umí něco jiného, takže je potřeba často chvíli hledat, než třeba narazíte na tu pravou. Mnoho jich je v základu zdarma, ovšem jejich pokročilejší verze často bývají zpoplatněny.
Mimochodem spoustu z těchto nástrojů integrují do svého řešení i zavedené platformy, a tak pro klienty zlepšují rozhraní – např. Canva, Notion, Figma, Adobe, Slack. Což asi bude něco stát…
Konkrétní příklad použití AI nástroje v praxi
Například v článku od effectix si můžete přečíst, jak použít ChatGPT v PPC kampaních. Ve zkratce lze tomuto nástroji zadat, ať za vás vymyslí reklamní nadpisy o potřebném počtu znaků, poté vyhledá relevantní klíčová slova a seřadí je, následně mu zadáte synonyma pro klíčová slova, abyste rozšířili svůj záběr a nakonec ho poprosíte o vypracování nějaké té programovací úlohu. A když se správně zeptáte, tak vám třeba něco poví i o vaší konkurenci. Nuže, potenciál tu je.
Umíte-li anglicky a zaujal vás právě ChatGPT (nedávno navíc byla spuštěna novější verze, samozřejmě opět o něco “chytřejší”, ovšem placená), tak můžete se podívat na toto video.
To byla třeba problematika PPC kampaní, jedné z disciplín online marketingu. Z výčtu nástrojů výše je vidět, že vám AI nástroje můžou pomoci i s grafikou, texty pro blog či posty na sociální sítě, různými rešeršemi, brainstormingem, a dokonce i s html kódem či překlady… Jenže!
Je tedy na čase zbavit se externistů a některých kolegů?
Jak vyplývá z informací výše, jedná se o pouhé nástroje. Což znamená, že to chce věnovat nemálo času s identifikací problémů, nalezení vhodného AI nástroje, možná i zaplacení nějakého poplatku za jeho využití či licenci. A dále i čas na “hraní” si se samotným zadáním, protože AI za vás nedomyslí, co přesně chcete . Ta jen na základě databáze generuje výstupy.
Co to znamená? Na některé úkony můžete zkusit již dnes klidně využít technologie na tvorbu textů, tam ovšem můžou klidně i faktické chyby až lži (prostě to, co nástroj ve své databázi / na internetu najde), nebo třeba grafiky (zde pozor: zatím se stále řeší otázka autorských práv; plus precizně popsat svou představu digi-stroji tak, aby nakreslil, co chcete, není až tak snadné).
Takže za nás je ideální držet se svého byznysu a i nadále jiné než vlastní core aktivity delegovat na zaměstnance či je outsourcovat. Potřebujete-li tedy pomoc třeba s grafikou, copywritingem, marketingem či webdesignem, vyplatí se obrátit na specialisty – ti pravděpodobně již AI využívají nebo se s ní sžívají (učí) a dosahují s nimi pro klienty lepších výsledků v kratším čase.
Aby to nebyla “dojmologie”, ale výstupy od AI byly použity prodejně, byznysově, obchodně, marketingově apod., je stále potřeba expert. Ideálně takový, který drží s (nejen AI) trendy krok. Takovým aktuální otřesy na poli kreativity a automatizace naopak umožňují pro klienty zvýšit jak kvalitu dodávek, tak často i svou rychlost, někdy i nabídnout i více variant výstupů.
Potřebujete něco kolem AI či byznysu probrat? Jsme tu pro vás!
Pokud potřebujete s čímkoli ohledně podnikání pomoci, ať už je to sídlo podnikání, založení správného subjektu či živnosti, s účetnictvím nebo webem a online marketingem, stačí nám napsat. Společně probereme, co vás trápí a co potřebujete a dáme se do práce. V některých případech pravděpodobně již s přispěním některého z nástrojů zmíněné “umělé inteligence”.