facebook

Nová povinnost od roku 2023 pro všechny OSVČ? Datovka

Podnikatelé si od příštího roku budou muset zvyknout na to, že s nimi všechny úřady začnou komunikovat elektronicky, a to právě přes datovou schránku. Že ještě ji ještě nemáte a ani o ni nestojíte? S jejím odmítáním nepochodíte, stát je postupně zřídí všem podnikajícím fyzickým osobám. A důvod? Mimo jiné úspory na nákladech státní kasy.

Nejdůležitější body týkající se zavedení datovek

  • Od roku 2023 budou povinně zřizovány datovky všem podnikajícím fyzickým osobám
  • Jejich zřizování bude probíhat postupně 3 měsíce, tedy od ledna do konce března 2023
  • Přístupové údaje budou zasílány do vlastních rukou bez možnosti náhradního doručení
  • Datovka bude zpřístupněna 1. přihlášením, nejpozději 15. dnem po doručení přístupů
  • Takto ze zákona zřízené datovky nebude možné na žádost deaktivovat, znepřístupnit (to půjde až s účinností ke dni výmazu ze zákonem stanovené evidence, ne na žádost)
  • Nová datovka nebude zřízena těm, kteří ji již mají, ovšem změní se jim u nich status, což bude znamenat, že takovou datovku již nebude možné deaktivovat, znepřístupnit
  • Vzhledem k tomu, že od příštího roku budou mít ze zákona zřízenou datovku všechny OSVČ, podnikatelé budou muset jejím prostřednictvím podávat daňová přiznání
  • Kromě přiznání budou muset podnikatelé takto podávat i přihlášku k registraci a oznámení o změně registračních údajů, včetně příloh, které budou jejich součástí

Co z nové povinnosti používat datovku plyne?

Nejprve 4 jasné výhody pro OSVČ:

  1. Se státem budou moci komunikovat pružněji, z pohodlí kanceláře či domova
  2. Ušetří hodiny času, jelikož už nebudou muset čekat ve frontě na úřadě či poště
  3. Ušetří peníze za poštovné, a to až cca 60 Kč za dopis vs. zpráva datovkou 5 Kč
  4. Elektronické podání daňového přiznání, když již nic nebudou muset tisknout

A jaké 3 (potenciální) nevýhody?

  1. Vše, co je doručeno do datovky je automaticky považováno za přečtené, a tak by ji měl podnikatel pravidelně kontrolovat, aby mu neuteklo důležité psaní ze státní správy
  2. V základním režimu se zprávy neukládají (smažou se po 30 dnech), pokud si podnikatel neaktivuje a neplatí datový trezor (není výhodný), zprávy je tedy lepší si ukládat do PC
  3. Povinnost podávat daňové přiznání pouze elektronicky, což může být pro některé podnikatele, zejména ročníky, nepříjemná změna oproti zavedené praxi a překážka

Zajímavost: Stát od příštího roku automaticky založí datovou schránku i těm občanům, kteří se kdykoli po 1. lednu 2023 připojí ke službám takzvaného eGovernmentu (např. do Portálu občana) prostřednictvím své tzv. elektronické identity (bankovní identitou, eObčankou s čipem apod.).

Potřebujete něco ohledně datovky probrat? Ozvěte se nám

Pokud vás zajímá cokoli ohledně používání datovek, tak se na nás obraťte přes formulář níže. Máme s jejím užíváním bohaté zkušenosti a běžně našim klientům radíme. Nechcete-li myslet na její pravidelné vybírání (hlášení se do ní), platit si tam datový trezor či se bát, že vás nějaká zpráva mine (jelikož už vám nepřijde dopisem do schránky poštovní), tak u nás můžete poptat služby virtuální asistentky. Ta z vás případně všechny starosti spojené s datovkou už sejme!

CHCETE PROBRAT SVŮJ PROBLÉM PO TELEFONU? JSME TU PRO VÁS

Stačí nám vyplnit nezávazný kontaktní formulář níže a my se vám ozveme. Nebo nám rovnou zavolejte na 602 654 355 nebo napište na [email protected].

Další články

Mýty o virtuálních sídlech

Mýty o virtuálních sídlech Pokud jste virtuální kancelář nikdy nevyzkoušeli, je přirozené, že můžete mít z počátku určité obavy. Nenechte se ale vyvést z míry...

Podpora v nezaměstnanosti

Podpora v nezaměstnanosti Ztráta zaměstnání může být nepříjemná situace, zejména pokud pracovní trh zrovna nepřekypuje nabídkami volných míst. V takovém případě je dobré mít na...

Místo podnikání OSVČ

Místo podnikání OSVČ: Jeho pravidla, ohlášení a změny Povinností každého živnostníka v souladu se zákonem o živnostenském podnikání je tzv. místo podnikání označit. To musí...