Zvažujete pozastavení živnosti? Kdy k němu přistoupit a jak jednoduše na něj
Pokud právě hloubáte nad přerušením podnikání, vězte, že v Česku je naštěstí poměrně jednoduchý administrativní krok, který vám může ušetřit jak náklady, tak starosti, pokud nebudete čas podnikat, protože si chcete dát třeba pauzu. V článku se podíváme na to, kdy je pozastavení živnosti výhodnější než její ukončení, jak proces probíhá a co je potřeba udělat, když se případně rozhodnete svou živnost znovu obnovit. Nebo jak pak na její úplně zrušení.
Jen pozastavení živnosti, nebo ji rovnou ukončit?
Pokud momentálně podnikat nechcete nebo nemůžete, stojíte logicky před rozhodnutím: Živnost jen pozastavit, nebo ji úplně ukončit a mít čistý stůl? Každá varianta má své výhody a nevýhody. Nejprve se pojďme podívat na to, na co se často podnikatelé ptají ohledně přerušení živnosti.
Kdy se přerušení živnosti vyplatí?
Pozastavení živnosti se vyplatí zejména v případech, kdy se plánujete k podnikání někdy v budoucnu vrátit (např. přecházíte na rodičovskou, jste aktuálně delší dobu nemocní či se chystáte po vlastním podnikání vyzkoušet zaměstnání) a nechcete pak případně řešit opětovné založení živnosti či potřebujete na určitou dobu snížit své podnikatelské náklady.
Proč se přerušení živnosti vyplatí?
Hlavní výhoda je administrativní jednoduchost - živnost tak nemusíte úplně rušit. Pokud ji jen pozastavíte, kdykoli ji zase snadno obnovíte, aniž byste museli podávat novou žádost o živnostenské oprávnění. To vám logicky pak ušetří čas a peníze. Navíc během přerušení většinou nemusíte platit zálohy ani DPH (pokud se vás tedy aktuálně tato daň týká).
Na jak dlouho svou živnost přerušit?
Živnost můžete v ČR přerušit na libovolně dlouhou dobu - jen uvedete konkrétní datum zahájení a případně i konce přerušení. Pokud konec nespecifikujete, živnost vám zůstane pozastavená do doby, než podáte oznámení o obnovení. Vždy je ale nutné myslet na to, že máte i během přerušení určité povinnosti (třeba u DPH podání nulového přiznání).
Kdy přistoupit k úplnému zrušení živnosti?
Naopak úplné ukončení živnosti se hodí, když víte, že už podnikat nechcete. Zanikne tím vaše oprávnění podnikat, takže případné obnovení živnosti by znamenalo nový proces - tedy novou registraci a opětovné dokládání podkladů. Proto pokud si nejste jistí, jestli se v budoucnu k podnikání vrátíte, bývá z logiky věci praktičtější živnost pouze přerušit.
Pozastavení živnosti krok za krokem
Rozhodli jste se zatím pro pozastavení živnosti? Dobře - nadchází otázka, komu přerušení živnosti nahlásit, abyste dostáli všem náležitostem za dost. Její pozastavení je opravdu administrativně nenáročný proces, a navíc lze vyřídit z větší části jedním formulářem a dnes i zcela online. Přesto je důležité postupovat správně, abyste se vyhnuli komplikacím. Tady je tedy jednoduchý návod:
- Oznámení na živnostenském úřadě - Nejprve je na řadě podání oznámení o přerušení provozování živnosti. To lze učinit osobně na kterémkoli živnostenském úřadě či Czech POINTu, nebo prostřednictvím Změnového listu přes datovou schránku. V oznámení uvedete datum, od kdy živnost přerušujete, či datum, do kdy má přerušení trvat (lze uvést i dobu neurčitou).
- Potvrzení o přerušení živnosti - Dokument o pozastavení živnosti od živnostenského úřadu si rozhodně dobře uschovejte (může se totiž hodit při komunikaci s ostatními institucemi).
- Oznámení příslušným institucím - Do 8 dnů od přerušení živnosti jste povinni nahlásit změnu své zdravotní pojišťovně a na ČSSZ. Jeho přerušením se vám zastavuje povinnost platit zálohy (pozor, u vedlejší podnikatelské činnosti se tato změna posuzuje individuálně). Zároveň jste o této změně povinni informovat i finanční úřad, a to do 15 dnů od přerušení své živnosti.
- Vyrovnání daňových povinností - V období, kdy máte svou živnost přerušenou, nesmíte vystavovat faktury ani podnikat. Pokud platíte DPH, nezapomeňte podávat nulová přiznání.
- Archivace dokladů a evidence - Pamatujte, že i když máte svou živnost přerušenou, musíte uchovávat účetní a daňové doklady po zákonem stanovenou dobu (většinou 10 let).
Obnovení živnosti vs. zrušení živnosti
Máte-li úspěšně živnost přerušenou, pak se vyplatí vzít v potaz, co pak jednou. Pominou-li důvody, proč jste živnost na čas přerušili, můžete si ji jednoduše obnovit. Pokud už se k přerušené živnosti ze svých důvodů nehodláte vracet, můžete ji samozřejmě i zrušit. Pojďme se na to podívat blíže.
Jak na obnovení živnosti?
Obnovení živnosti je jednoduché - v podstatě stačí oznámit, že znovu začínáte podnikat:
- Oznámení živnostenskému úřadu - Obnovení provedete stejným způsobem, jako jste ji přerušili: osobně, datovou schránkou nebo poštou s ověřeným podpisem. V oznámení uvedete datum, kdy obnovujete činnost.
- Informování zdravotní pojišťovny a ČSSZ - Do 8 dnů musíte obnovu nahlásit své zdravotní pojišťovně a České správě sociálního zabezpečení. Znovu začínáte platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění podle aktuálních předpisů.
- Obnovíte si podnikatelské činnosti - Od data obnovení své živnosti pak můžete opět vystavovat faktury a aktivně se vším všudy jako předtím podnikat.
Jak na zrušení živnosti?
Pokud víte, že se k podnikání už neplánujete vrátit, můžete živnost zrušit úplně. Tím vám zanikne oprávnění podnikat a v budoucnu byste museli vyřizovat nové živnostenské oprávnění od začátku. Postup pro ukončení živnosti je následující:
- Podání žádosti o zrušení živnosti - Žádost podáte opět u živnostenského úřadu a uvedete v ní, že žádáte o zrušení svého živnostenského oprávnění.
- Vypořádání povinností vůči úřadům - Odhlaste se ze zdravotní pojišťovny a ČSSZ a pokud jste plátci DPH, budete muset vyřešit ukončení registrace k DPH.
- Ukončení podnikatelské činnosti - Od zrušení živnosti nelze vykonávat podnikatelskou činnost dle daného oprávnění (radíme uchovat si všechny doklady po povinnou dobu).
Teprve se chystáte začít podnikat? Jsme tu pro vás!
Pokud jste dosud nepodnikali a jde vám hlava kolem z toho, co je potřeba všechno zařídit a kam zajít, rádi vám pomůžeme se založením s.r.o. či se založením živnosti. U nich pak musíte uvést sídlo firmy (místo podnikání) – pokud máte jakýkoli problém uvést svou adresu (nájemce bytu či kanceláře si to nepřeje, nechcete veřejně psát adresu svého bydliště), nabízíme virtuální sídla.
A pokud byste potřebovali, zařídíme vám i účetnictví, zprostředkujeme právní poradenství, můžeme vám vytvořit i web či pomoci s marketingem. Prostě vše, co se podnikatelům hodí!
V případě dotazů se nám ve všední dny 9:00-17:00 ozvěte - kontakty v patičce (dole na stránce).