Datovka pro podnikatele – pokročilé funkce
Již je vám díky našemu seriálu jasné, jak datová schránka funguje, jak se do ní přihlásit a jak z ní posílat zprávy, jak si nastavit notifikace a zapnout archiv? Chápete, i jak vás ovlivňuje fikce doručení? Skvělé! Pak již náklady a čas šetříte. Nyní, zvlášť pokud máte firmu, vám vaši komunikaci pomůžeme ještě povýšit. Datovka totiž nabízí i funkce, které vám umožní efektivně pracovat s dokumenty, delegovat úkoly a propojit ji i s vašimi interními systémy. Jste připraveni přejít z přijímání zpráv k efektivnímu řízení své administrativy? Pojďme na to.
Přístupy pro spolupracovníky – delegování s klidem
Jako majitel či jednatel firmy jistě víte, že váš čas je ta nejcennější komodita. Logicky nemůžete nonstop kontrolovat firemní datovou schránku – co když jste i někdy na dovolené, nebo prostě jen potřebujete, aby rutinní práci zajistil váš asistent, právník nebo účetní? Řešením je delegování přístupu. Nezapomeňte – vaše firma, zvláště pokud sídlí na exponované adrese, vyžaduje, aby důležitá komunikace plynula bez ohledu na to, kde se zrovna vy sami nacházíte.
Proč přístupy delegovat?
- Kontinuita: Zpráva přijde, i když jste mimo kancelář, ale lhůty běží, ať chcete, nebo ne
- Specializace: Účetní potřebuje přístup k dokumentům, právník k soudním obsílkám...
- Oddělení rolí: Snižujete riziko chyb a zároveň velmi šikovně zvyšujete interní kontrolu
Jaké role můžete nastavit?
Datovka nabízí jasně definované role, abyste měli plnou kontrolu nad tím, co kdo smí a nesmí:
| 👑 | Oprávněná osoba – Plné a neodvolatelné oprávnění k přístupu a úkonům → Vždy pouze majitel nebo jednatel firmy, jemuž práva nelze nijak odebrat |
| 📨 | Pověřená osoba – Plné oprávnění, tedy možnost čtení, odesílání zpráv a podání → Váš nejužší spolupracovník, hlavní účetní, nebo externí partner pro podání |
| 🛠️ | Administrátor – Správa uživatelů a nastavení, ale obvykle nemůže posílat zprávy → IT podpora nebo manažer zodpovědný za správu uživatelů a technické nastavení |
| 🔎 | Osoba s právem čtení – Pouze a jen nahlížení do obsahu doručených zpráv → Vedoucí oddělení, které potřebuje být informováno o dokumentech, účetní, ... |
Delegace přístupu do datovky – postup
- Přihlaste se do Datové schránky jako oprávněná osoba (držitel schránky)
- V levém menu zvolte NASTAVENÍ
- Přejděte na sekci UŽIVATELÉ
- Klikněte na „Nový uživatel" a vyplňte údaje osoby, které chcete přístup udělit
Klíčové pravidlo: Přiřaďte pouze ta oprávnění, která jsou nezbytně nutná. Pravidelně pak seznam osob kontrolujte a ty, které již přístup nepotřebují, zrušte. Samotné přidání uživatele je zdarma.
Autorizovaná konverze, aneb když se digitál potká s papírem
Drtivá většina komunikace probíhá digitálně, ovšem občas se dostanete do situace, kdy po vás například banka nebo partner vyžaduje listinný dokument s úředním razítkem. A přesně pro tyto chvíle existuje Autorizovaná konverze. Konkrétně jde o úkon, při kterém se dokument převede buď z elektronické formy do listinné formy, nebo naopak z listinné formy do té elektronické.
Důležitý fakt ohledně autorizované konverze: Dokument, který vznikne jejím prostřednictvím pak má stejnou právní sílu a účinnost jako originál. Nahrazuje tedy úředně ověřenou kopii.
Kdy konverzi jako podnikatel využijete?
| 🏛️ | Pro banku: Například když ta po vás vyžaduje papírovou kopii Výpisu z rejstříku trestů, který vám přišel do datovky |
| 📌 | Pro zahraničí: Potřebujete listinnou kopii rozhodnutí finančního úřadu pro účely ověření v cizině, kterou máte jen v elektronické podobně |
| 📫 | Pro datovku: Chcete naopak do datovky odeslat elektronickou kopii smlouvy, která byla podepsána a ověřena v listinné podobě |
Postup autorizované konverze – varianta: datová zpráva → papír
- Identifikace zprávy: Poznamenejte si číslo ID datové zprávy, kterou chcete konvertovat
- Návštěva Czech Pointu: Navštivte libovolný CP (například na poště, u notáře, na úřadě)
- Provedení konverze: Předložte ID zprávy a úředník ji z datovky vytiskne a opatří doložkou
Postup autorizované konverze – varianta: papír → datová zpráva
- Příprava listiny: Připravte si originál (nebo úředně ověřenou kopii) k převodu
- Návštěva Czech Pointu: Navštivte libovolný CP (např. na poště, u notáře, na úřadě)
- Provedení konverze: Předložte listinu, úředník ji digitalizuje a opatří doložkou
- Doručení do datovky: Požádáte úředníka o odeslání souboru do vaší datové schránky
Cena konverze: Za každou i započatou stránku konvertovaného dokumentu zaplatíte poplatek ve výši 30 Kč. Tato cena je platná a shodná pro převod z listinné do elektronické i naopak.
Automatizace a integrace, protože budoucnost je v propojení
V roce 2025 je již manuální stahování, rozesílání a archivování stovek datových zpráv pomalu reliktem minulosti. Efektivity dosáhnete až ve chvíli, kdy datovku propojíte se svým firemním softwarem. Cílem je, aby fungovala jako další složka v cloudu, kterou automaticky zpracovávají vaše systémy. Základem je vždy využívání tzv. aplikačního rozhraní (API), které vám umožní programové propojení schránky s externími aplikacemi. Jaké 2 možnosti propojení se nabízejí?
1) Integrace s účetnictvím a DMS
Pokud vaše účetní či ERP systémy (Pohoda, SAP a další) podporují integraci, můžete nastavit:
- Stahování zpráv: Nové zprávy se automaticky stahují a ukládají na firemní server/cloud
- Třídění dle odesílatele: Systém rozezná zprávu a automaticky ji zařadí do příslušné složky
- Upozornění do CRM: Důležitá zpráva se rovnou vloží ke kartě klienta nebo k dané kauze
2) Vlastní řešení (API)
Pro firmy s vlastním IT oddělením či specifickými požadavky je nejlepší přímé využití API rozhraní datových schránek (ISDS). Tím získáte plnou kontrolu, můžete si psát skripty a řešení, například:
- Hromadné rozesílání datových zpráv stovkám odběratelů/partnerů
- Vytvoření interního portálu, kde si zaměstnanci mohou zprávy z datovky vyhledávat v uživatelsky přívětivém prostředí
- Vytvoření testovacího prostředí (EDU), kde si můžete implementaci před spuštěním vyzkoušet
Jak začít s automatizací?
- Zkontrolujte software: Zjistěte u dodavatele vašeho účetního, spisového nebo ERP systému, zda již datovou schránku integrují; dnes je to u firemního software standard
- Oslovte IT partnera: Pokud potřebujete řešení na míru, požádejte vašeho IT konzultanta, aby prozkoumal dokumentaci k API ISDS a navrhl řešení
Datovka nové generace na vás již čeká. A přitom stačí začít
Gratulujeme. S tímto dílem se z vás stal pokročilý uživatel firemní datové schránky. Zvládáte nejen přijímat a odesílat zprávy, ale případně rovněž delegovat přístupy, mít vždy po ruce úředně ověřenou kopii dokumentu a hlavně – datovou schránku jste zapojili do automatizovaného chodu vaší firmy. Správně nastavené přístupy a integrace vám uvolní ruce pro skutečně důležité věci.
Seriál Datovka pro podnikatele
Aktuálně máme za sebou již shrnutí základních informací, jak s datovkou začít a jak ji v běžném provozu používat a čerstvě i jak využít pokročilé funkce. Zbývá nám tedy již jen jeden článek.
Pokročilé funkce
Aktuální článekOsvědčené triky
PřipravujemeZačínáte podnikat? Podáme vám pomocnou ruku!
Pokud jste dosud nepodnikali a jde vám hlava kolem z toho, co je potřeba všechno zařídit a kam zajít, rádi vám pomůžeme se založením s.r.o. či se založením živnosti. U nich pak musíte uvést sídlo firmy (místo podnikání) – pokud máte jakýkoli problém uvést svou adresu (nájemce bytu či kanceláře si to nepřeje, nechcete veřejně psát adresu svého bydliště), nabízíme virtuální sídla.
A pokud byste potřebovali, zařídíme vám i účetnictví, zprostředkujeme právní poradenství, můžeme vám vytvořit i web a pomoct s marketingem. Prostě vše, co se podnikatelům hodí!
V případě dotazů se nám ve všední dny 9:00–17:00 ozvěte – kontakty v patičce (dole na stránce).
